Op 10 april krijgen leerlingen op meer dan 2100 scholen buiten les in het kader van de Nationale buitenlesdag. Honderd van die scholen staan in Limburg. Doet de school van jouw kind ook mee? Een uitdagende buitenles stimuleert niet alleen beweging, maar de combinatie van natuurlijk daglicht en frisse buitenlucht zorgt er ook voor dat kinderen zich daarna beter kunnen concentreren in de klas. Marjan vertelt haar eigen ervaringen als leerkracht.
Mijn eigen ervaringen
Zelf ben ik leerkracht van groep 4 van een basisschool in Venlo. Ik ga regelmatig met de kinderen naar buiten om op een leuke en spelende manier de lesstof te oefenen.
Zo doen we wel eens spelling estafette. Hierbij wordt de klas verdeeld in groepjes en er staat een bakje met de woordjes die ze gaan oefenen. Het eerste kind krijgt een blaadje en een stift. Het kind neemt een woordje, leest het, legt het op de grond en rent naar het midden van het speelveld. Daar moet het woord dan worden opgeschreven. Daarna snel terug rennen, het blaadje en de stift aan de volgende geven en dan mag die een woordje lezen en gaan schrijven. Als iedereen van het groepje is geweest, gaan ze met de woordjes uit het bakje controleren of alles goed is geschreven. Een leuk en actieve manier van leren en de kinderen zijn erg enthousiast hierover!
Nationale Buitenlesdag
Met de Nationale Buitenlesdag worden leerkrachten gestimuleerd om meer naar buiten te gaan. Niet alleen om buiten te spelen, maar juist ook om buiten te leren. Buitenlessen hebben zijn er om leren te bevorderen, beweging en samenwerken te stimuleren en de motivatie en het welzijn van kinderen te vergroten.
Beter presteren door buiten leren
Wetenschapsjournalist Mark Mieras heeft onderzocht dat niet alleen buiten spélen, maar ook buiten léren positieve effecten heeft op kinderen. Kinderen presteren beter op het gebied van lezen, schrijven, rekenen en overige vakken. Door buitenles hebben kinderen de mogelijkheid om zelf dingen uit te zoeken, op een andere manier samen te werken en meer te bewegen. En meer beweging op school helpt. Sterker nog, gebrek aan beweging remt juist de cognitieve ontwikkeling. Daarnaast heeft alleen al de blootstelling aan natuurlijk daglicht en frisse buitenlucht een positief effect op het leer- en concentratievermogen van kinderen.
Ik ben groot voorstander van bewegend leren. Wat vinden jullie hiervan?
En wat vind jij?